مطالعه عوامل موثر بر طریقه تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان(در سه دهه اخیر)

قسمتی از متن پایان نامه :

شناخت اقوام ساکن

ساکنان اولیه دشت گیلان قبل از ورود آریائی‌ها شامل دو قوم کادوس و کاسپین بوده می باشد این اقوام به کشاورزی و دامداری و شکار اشتغال داشته‌اند دارای چهر ه ای استخوانی کوتاه‌قامت و موهای مجعد بودند اما با مهاجرت اقوام آریایی(مادها) از شاخه‌های رود قزل‌اوزن شاخه اصلی رود سفیدرود واقع در غرب کشور ایران قوم گیلک شکل گرفت.

گیلک‌ها در وارنا (نام قدیم گیلان) غالب شده و سکنی گزیدند دو شاخه اصلی قوم گیلک گیل و دیلم می باشد . گیلک‌هایی را که به کار کشاورزی و صیادی در دشت مشغول‌اند گیل‌مرد و آن‌هایی که در قسمت‌های مرتفع به دامداری و کشت جو و گندم (غالباً به‌صورت دیم) اشتغال دارند را گالش می‌نامند. اکثریت مردم گیلان از قوم گیلک هستند که به گویش گیلکی صحبت می‌کنند . گویش گیلکی دارای دو لهجه کاملاً مشخص شرق گیلانی و غرب گیلانی می باشد، که تفاوت‌های بسیار دارند به‌طوری‌که صحبت کردن به هر یک از این لهجه‌ها برای بخش دیگر بسیار مشکل می باشد، اما تمامی گیلک‌ها قادر به فهم هر دو لهجه می‌باشند . پراکندگی جغرافیایی گیلک‌ها در بخش مرکزی، شرقی و جنوبی گیلان که شامل شهرستان‌های انزلی، صومعه‌سرا، فومن، رشت، رودبار، لاهیجان، آستانه، رودسر و لنگرود می باشد می‌باشد .سکونت اقوام تالش، آذری و تاتی در بخش‌های دیگر استان نظاره می گردد . ساکنان شهر لاهیجان اغلب گیل و دیلم وگیل مردند(اصلاح عربانی 1380).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 

3-4-3- شناخت مذهب مردمان

تقریباً تمام بخش‌های گیلان دارای مذهب شیعه هستند اما در بخش غربی گیلان و به‌ویژه شهرستان تالش از قوم تالش بوده و اغلب دارای مذهب اهل تسنن هستند . با در نظر داشتن تأثیر پررنگ گیلانی‌ها به‌خصوص لاهیجانی‌ها در تدوین و اشاعه مذهب شیعه حجم بیشتری به این قسمت اختصاص داده‌شده می باشد گیلانی‌ها تا قرن سوم هجری پیرو دین زرتشت بودند گیلان هیچ‌گاه توسط اعراب به‌گونه کامل تصرف نشد پس از روی کارآمدن خلفای اموی و عباسی و تعقیب علویان ایشان گیلان را پناهگاه مناسبی یافته که وجود بقاع متعدد علویان که نسبشان به امامان شیعه نسبت داده‌شده می باشد مؤید این نکته می باشد. گیلانی‌ها بر اساس تعالیم زرتشت این علویان را برحق دانسته و به دین آن‌ها گرویدند . این تمایلات و گرایش‌های شیعی تا قرن دهم در گیلان بخصوص لاهیجان پایدار ماند و تقویت گردید . بسیاری لاهیجان را مبدأ اصلی مذهب زیدیه می‌دانند، که اعتقاد دارند پس از امام هشتم، زید بن موسی بن جعفر برادر امام رضا پیشوای مذهبی آن‌ها می‌باشد.

پس از کشته شدن شیخ حیدر پسران او علی و اسماعیل (سرسلسله صفویان) از اردبیل گریختند، اما در راه گرفتار شدند و علی برادر بزرگ‌تر به قتل رسید ، برادرش اسماعیل را به جانشینی خود برگزید . اسماعیل جان بدر برد دوران مهاجرت آغاز گردید به گیلان پناه آورد امیر اسحاق والی گیلان در لاهیجان آن را پذیرفت.

لاهیجان تأثیر بسیار مهمی در تکوین شخصیت مذهبی و سیاسی او داشت او در آنجا تحت تعلیمات خاص قرار گرفت .اسماعیل آن چیز که از مذهب شیعه می‌دانست و آن چیز که درمورد آن می‌اندیشید و حالت تعصبی که در مذهب پیدا نمود، درنتیجه اقامت در لاهیجان و آموزش‌های مذهبی بود که از ایرانی‌های لاهیجانی فراگرفت. اسماعیل حدود سیزده سال داشت که تصمیم به خروج از لاهیجان را گرفت و پس از به قدرت رسیدن مذهب شیعه را مذهب رسمی کشور اعلام نمود و این می باشد که لاهیجانی‌ها را می‌توان بانی و تقویت‌کننده شیعه در ایران دانست(ادیب عباسی 1382).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-شناخت امکانات توریستی شهر لاهیجان

2- مطالعه توسعه کمی و کیفی امکانات توریستی در لاهیجان

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه