عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه عوامل موثر بر طریقه تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان(در سه دهه اخیر)

قسمتی از متن پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

عوامل اقتصادی

با در نظر داشتن نوشته‌های پیشین عوامل اقتصادی مؤثر بر گردشگری را می‌توان در دو مبحث موردبررسی قرار داد: تابع تقاضای گردشگری و سایر عوامل. از اواخر دهه 60 تحقیقات گسترده‌ای در مورد تابع تقاضا انجام شده می باشد. غفارزاده در مقاله‌ای تحت عنوان “مطالعه ادبیات تابع تقاضای گردشگری ورودی به ایران” نتایج این مطالعات را به‌گونه اختصار نشان می‌دهد و عواملی را که تقاضای گردشگری را تحت تأثیر قرار می‌دهند به سه دسته تقسیم می کند(غفارزاده، 1388:2):

الف – عوامل برون‌زا

ب- عوامل اجتماعی- روان‌شناختی

ج- عوامل اقتصادی

عوامل برون‌زای تقاضای گردشگری معمولاً به طریقه ادوار تجاری، پیشرفت در بهره گیری از فناوری، تغییرات در محل بازار، رشد اقتصادی، ویژگی‌های سیاسی و اجتماعی مقصدها و توانایی بهره‌برداری از منابع عرضه مربوط می شوند.

عوامل اجتماعی- روان‌شناختی به‌آسانی قابل اندازه‌گیری نیست و به‌آسانی نمی‌توان آن‌ها را در مدل‌های اقتصادی تقاضا قرار داد. عوامل اقتصادی تقاضای گردشگری به‌آسانی قابل اندازه‌گیری‌اند و معمولاً در مطالعات تقاضای گردشگری بهره گیری می شوند.

پس با در نظر داشتن نوشته‌های پیشین می‌توان ویژگی‌های اقتصادی مؤثر بر گردشگری بین‌المللی مربوط به کشور گردشگرپذیر را از این نظریه استخراج نمود. سطح عمومی قیمت‌ها در کشور مقصد، اندازه رقابت در عرضه، کیفیت محصول گردشگری و مقررات اقتصادی.

در کنار عوامل تصریح‌شده که بیشترشان در تخمین تابع تقاضا مشخص می شوند، عوامل دیگری نیز وجود دارند که بنا به تحقیقات گذشته در جذب گردشگر خارجی مؤثرند. استفانوس و ندلا در تحقیقی تحت عنوان ” عوامل اقتصادی مؤثر بر بازاریابی گردشگری در یونان” به عوامل جدید اقتصادی نیز تصریح می‌کنند. مانند آن‌ها می‌توان به این موارد تصریح نمود: وضعیت اقتصادی کشور مقصد و ساختار بودجه کشور مقصد.

متغیرهای برون‌زای اقتصادی شامل شاخص‌هایی از قبیل سطح قیمت‌ها، نرخ تورم، تولید ناخالص داخلی سرانه، رشد سالیانه تولید ناخالص داخلی، شاخص توسعه‌ی انسانی، درجه‌ی توسعه‌یافتگی کشور، حقوق مالکیت و غیره.

بحث توانایی‌های یک مقصد در سرویس‌دهی مناسب به گردشگران جزو مباحث بعد از تصمیم‌گیری گردشگر جهت سفر به آن مقصد، به شمار می رود. درواقع کیفیت و کمیت خدمات ارائه‌شده به گردشگران سرنوشت سفرهای بعدی آن‌ها و نیز گردشگران آتی را رقم می‌زند. در نظر داشتن این مسئله و سرمایه‌گذاری در این مورد راه را برای جذب بیشتر گردشگر باز می کند.

زیرساخت یک ساختار سازمانی و فیزیکی اساسی می باشد که برای اداره‌ی یک جامعه یا تشکیلات موردنیاز می باشد (دیکشنری آنلاین آکسفورد).به‌عبارت‌دیگر زیرساخت‌ها، خدمات یا قابلیت‌های ضروری برای کارکرد یک اقتصاد هستند .

اهمیت زیرساخت‌ها در صنعت گردشگری به اندازه‌ای می باشد که گاهی آن را در رتبه‌های اول اهمیت از لحاظ جذب گردشگر قرار داده‌اند. این مسئله را نادرپور به‌گونه مبسوط در مطالعه‌ای تطبیقی در مورد جاذبه‌های گردشگری ایران و استرالیا اظهار می‌دارد: “صنعت گردشگری تلفیقی از فعالیت‌ها، خدمات و صنایع مختلف می‌باشد و به دو دسته کلی؛ منابع جهانگردی و زیرساخت‌ها تقسیم می گردد”.

زیرساخت‌ها دربرگیرنده‌ی تمامی ساخت‌وسازهای زیربنایی و روبنایی یک کشور محسوب می شوند و به‌گونه عمده شامل سیستم‌های ارتباطی، سیستم‌های بهداشتی، حمل‌ونقل هوایی، زمینی، زیرزمینی، دریایی و اجزای آن، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، کمپینگ ها، رستوران‌ها، کارخانه‌های تهیه غذا و نوشیدنی‌های سالم ، مراکز خرید (بازارهای سنتی و مدرن)، مراکز تفریحی (سالم و ناسالم) و غیره می‌باشند. البته اهمیت ویژه بخش حمل‌ونقل به حدی می باشد که به اعتقاد بعضی کارشناسان خود می‌تواند به‌صورت مجزا به‌عنوان یکی از ارکان اصلی جهانگردی مطرح گردد.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-شناخت امکانات توریستی شهر لاهیجان

2- مطالعه توسعه کمی و کیفی امکانات توریستی در لاهیجان

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه