مطالعه عوامل موثر بر طریقه تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان(در سه دهه اخیر)

قسمتی از متن پایان نامه :

ضرورت گردشگری

نظریات موجود در مورد ضرورت گردشگری را می‌توان به چهار بخش تقسیم نمود.

1-علت های اقتصادی: ایجاد درآمد ارزی، ایجاد فرصت شغلی، بهره گیری از درآمد گردشگری برای توسعه بخش‌هایی نظیر کشاورزی و نیز توسعه زیرساخت‌ها.

2-علت های فرهنگی: تشویق تعامل فرهنگی و اجتماعی میان گروه‌های مختلف مردم یک کشور به‌مقصود ایجاد وفاق اجتماعی، معرفی کشور و فرهنگ‌ها و هنرها و سنن بومی و محیطی و بعضی اوقات پیشرفت‌های اجتماعی، اقتصادی آن به مردم سایر کشورها و به‌مقصود کسب اعتبار بین‌المللی.

3-علت های اجتماعی: فراهم آوردن فرصت‌هایی برای گذران اوقات فراغت مردم، ایجاد امکانات تفریحی و آموزشی برای گردشگری به‌مقصود دریافت شناخت از پیشرفت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی مناطق و تحکیم وحدت ملی.

4-علت های زیست‌محیطی: کمک به دستیابی به اهداف برنامه‌ها و حفاظت محیطی که منابع دیگری برای آن‌ها وجود ندارد. این علت های سبب شده می باشد تا تمام کشورها در بهره‌برداری از جاذبه‌های محیطی، فرهنگی و تاریخی و غیره، جهت گسترش گردشگری کوشش نمایند . کشور ایران نیز می‌تواند با غنای فرهنگی و تاریخی‌اش در این زمینه کوشش نماید تا از این فرصت بی‌بهره نماند، در این بین استان گیلان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می باشد.

 

2-7- اهداف گردشگری

امروزه گردشگری با اهداف مختلف و گوناگونی صورت می‌گیرد، گروهی از گردشگران در تعقیب اهداف سیاحتی ، تفریحی، آشنایی با فرهنگ‌ها و آداب محل و بازدید از آثار فرهنگی، تاریخی به کشورهای مختلف سفر کرده و دسته دیگری تجارت و بازرگانی و ارائه خدمات فنی و اقتصادی را سرلوحه اهداف خود قرار می‌دهند، اما هر آن چیز که امروزه تحت عنوان گردشگری شناخته می گردد بیشتر مربوط به دسته اول می‌باشد.

 

2-7-1- شناخت فرهنگ اقوام دیگر

ممکن می باشد که یک جهانگرد یا گردشگر در پی شناخت آداب و رسوم سنت‌های یک گروه یا یک جامعه در یک منطقه باشد.

 

2-7-2- دیدن آثار تاریخی

سفر با هدف دیدن بناهای قدیمی، آثار تاریخی، موزه‌ها و آشنایی با تاریخ یک کشور دیگر.

 

2-7-3– زیارت اماکن مقدس

در هر سال سفرهای زیارتی در جهان با نیت زیارت اماکن مقدس در ادیان مختلف صورت می‌گیرد.

 

2-7-4- سرگرمی و ورزش

این مورد، هدف گروه‌هایی می باشد که به گردشگری از زاویه سرگرمی ، ورزش و فعالیت‌هایی نظیر کوهنوردی، ماهیگیری، بازدید مسابقات مهم ورزشی، علاقه دارند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 

2-7-5- اهداف تخصصی و تجاری

تمایل به سفر برای شرکت در کنگره‌های علمی، المپیادهای تخصصی، نمایشگاه‌های بازرگانی و یافتن بازارهای جدید.

 

2-8- انگیزه گردشگری

سه نوع انگیزه عامل اصلی و اساسی و محرک بشر جهت تغییر موقت محل اقامت و اقدام به سفرهای کوتاه‌مدت یا طولانی بوده می باشد.

1-  انگیزه‌های دینی و مذهبی

2-  انگیزه‌های تاریخی

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-شناخت امکانات توریستی شهر لاهیجان

2- مطالعه توسعه کمی و کیفی امکانات توریستی در لاهیجان

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه